• Koffie & thee voor 10:00 besteld, morgen geleverd
  • Gratis bezorging vanaf €100,-
  • We helpen je graag via 030-2977000

Hoe Douwe Egberts de markt veranderde en weer opschudde

In 270 jaar Douwe Egberts zijn er veel ontwikkelingen geweest. De hoogtepunten? Dat zijn deze vier bijzondere en soms revolutionaire vondsten en ontwerpen.


Verpakking en de Aroma Lady

De verpakking van het Roodmerk is iconisch en de zegel erop is al bijna een eeuw hét kenmerk voor kwaliteit.  Sinds 1898 prijkt de Aroma Lady op de verpakkingen. Wist je dat de Aroma Lady sinds 1983 twee kopjes inschenkt? Hét symbool voor gastvrijheid dus!  

Eerst vond de Aroma Lady plaats op de blikken, later op de papieren zaken en sinds 1974 op de vacuümverpakking. De vacuümverpakking was een geniale vondst: het aroma van gemalen koffie blijft veel langer houdbaar. 


Het spaarpuntensysteem 

In 1924 introduceerde Douwe Egberts het spaarpuntensysteem, een nieuw hoogtepunt dat de markt opschudde. Douwe Egberts kwam met het spaarpuntensysteem om klanten aan zich te binden: met de gespaarde punten van koffieverpakkingen kon je producten uit de geschenkenwinkel kopen. De unieke reeks kinderboeken over de Avonturen van Flip en Flap bijvoorbeeld, of de informatieve landenalbums uit de jaren '50. Ook het Makkumer aardewerk en Fries gedreven koperwerk waren populair, net als het Hindeloper schilderwerk. En natuurlijk de koffiezetapparaten (zoals de Wigomat, de eerste volautomatisch filtermachine), koffie- en theepotten en de bekende serviezen, zoals het Blauwboeket en Rosita. Het spaarpuntensysteem is verankerd in de Nederlandse cultuur: we zijn nog altijd fanatieke puntenspaarders. 


De Zassenhaus koffiewandmolen

Een vooruitstrevend en innovatief hoogtepunt: dat was deze koffiemolen absoluut toen hij in 1936 op de markt kwam. Het maalwerk konden ze van fijn naar grof instellen, zodat je met de handslinger de bonen in een gewenste maling kon malen, klaar voor een verse pot koffie. Tot ver in de jaren ’60 bleef de molen populair, ook al kon je toen al elektrische molens verkrijgen.   


Innovatie: SENSEO®

Als de koffie te lang in de kan zit, smaakt deze bitter. Bovendien werden consumenten in de jaren '90 kritischer. Er kwam meer keuze op de markt, zoals espresso en cappuccino. Daarbij gingen mensen vaker buiten de deur koffiedrinken, en wilden ze thuis óók wel zo'n lekkere schuimkraag. Het leidde tot de ontwikkeling van SENSEO®. Een waanzinnig hoogtepunt: in een mum van tijd kon je één kopje verse (!) koffie per keer zetten. Hiermee schudde JDE de markt flink op. Machines voor pads en cups zijn niet meer weg te denken. Midden jaren '80 was er trouwens al een voorloper van pads op de markt: het 'Kleintje Koffie' voor onderweg of op de camping, met vacuümverse koffierondjes. Folie opentrekken, op een kopje plaatsen, heet water erbij en genieten maar. Want dát is waar koffie nog altijd om draait.