Broodje werrem sjink? Daar hoort een heerlijke kop koffie bij!

Bufkes begon als shop-in-shop in Zuid-Limburgse slagerijen, maar is ruim twintig jaar later een begrip in heel Zuid-Nederland. Dé plek voor een heerlijk warm broodje werrem sjink of Limburger. Het DNA van de formule is zorgvuldig opgebouwd: traditioneel Limburgs, bourgondisch en gewoon erg lekker. Het Dutch Originals-concept van Jacobs Douwe Egberts speelt hier een belangrijke rol in.


Jacobs Douwe Egberts Professional spreekt met:

Naam: Charles Sampers
Functie: Algemeen directeur en eigenaar
Organisatie: Van Melik Food Groep
Drinkt graag: Zwarte koffie met niets erin, heel soms een dubbele espresso
Hoe vaak per dag? 8 koppen per dag


Broodhoekje Bufkes

Het begon allemaal in 1938 met slagerij Van Melik in het Zuid-Limburgse Treebeek. De zaak liep goed, er openden steeds meer succesvolle vestigingen in de regio. In de jaren 90 merkten we dat de vraag naar belegde broodjes bij onze slagerijen steeds groter werd. Daarom zijn we die in een hoekje van de zaak gaan verkopen. Dat deel noemden we Bufkes: ‘bufke’ betekent ‘lekker hapje/tussendoortje’ in het Belgisch-Limburgs. Het concept sloeg aan, dus begonnen we restaurants onder dezelfde vlag.

“We willen zeker uitbreiden. Maar niet ten koste van alles: liever langzaam en controle houden over onze identiteit, dan te snel en ons onderscheidend karakter onderweg verliezen.”


Als een Limburgse olievlek

De ‘losse’ Bufkes zijn een franchiseformat, maar wel met onze traditionele, Limburgse identiteit. Én de specialiteiten waar we al decennia om bekendstaan: werrem sjink (warme beenham) en Limburger (gekruid gehakt). Met die formule willen we langzaam maar zeker uitbreiden. Inmiddels hebben we al 37 locaties, van Zuid-Limburg tot Almere en Rotterdam. Ons franchiseteam zorgt ervoor dat in alles onze identiteit behouden blijft: producten, sfeer, klantbeleving. Daarbij krijgen ze ook hulp van Jacobs Douwe Egberts, al twintig jaar onze trouwe koffiepartner.


Broodje Limburger? Niet zonder Jan of Theo

Voor ons eerste restaurant wisten we al: we moeten koffie in de spotlight zetten. Niet in de bij-, maar de hoofdrol. We gingen met Jacobs Douwe Egberts om tafel en kwamen samen tot de conclusie dat de Laurentis-koffie het best bij ons paste. En dat bleek een uitstekende keuze, want we hebben het bijna twintig jaar geschonken, tot grote tevredenheid van onze gasten.


Toch wilden we op een gegeven moment iets nieuws. Toevallig konden we toen net bijdragen aan de ontwikkeling van een nieuw JDE-concept: Dutch Originals. Daar zijn onder meer twee prachtige koffies uit voortgekomen: de Jan en de Theo. Koffiebonen van hoge kwaliteit, die passen bij onze gerechten en zaak, én doorspekt zijn met Nederlandse traditie; net als wij. Bovendien past deze hoogwaardige lijn perfect bij de veeleisende koffiedrinker van tegenwoordig. We schenken Jan en Theo inmiddels al jaren in onze zaken.


Verder dan koffie

Niet alleen wij, ook onze franchisenemers zijn erg tevreden met Jacobs Douwe Egberts als partner. Ze hebben geen omkijken meer naar de koffielevering én krijgen genoeg ruimte om hun eigen invulling te geven aan het Dutch Originals-concept. Rick, de JDE-accountmanager van Bufkes, houdt regelmatig contact met iedereen en zorgt dat niemand wat tekort komt. Dat waarderen ze.

Ons partnerschap gaat verder dan koffie: we denken samen na over het interieur, Jacobs Douwe Egberts leidt onze barista’s op. Ook zorgen we samen dat we meegaan met de tijd. De beleving van onze gasten is de som van al deze samenwerkingen. Bij ons kan iedereen genieten van de lekkernijen die Zuid-Nederlanders van ons gewend zijn, kwaliteitskoffie van vroeger én de horecabeleving van nu. En dat blijft zo!

"Twintig jaar geleden, in ons eerste restaurant, maakten we koffie al speciaal. Alleen: toen bestelden mensen 80% zwarte koffie, 20% cappuccino – dat was toen nog luxe. Nu hebben we samen met Jacobs Douwe Egberts een lijst met koffiespecials samengesteld, en zetten we influencers in voor onze marketing. Zo gaan we met onze tijd mee, mét behoud van wat ons ons maakt."