WAAROM KOFFIE UW MEDEWERKERS MOTIVEERT

Hoe houdt u uw werknemers gemotiveerd? Er zijn talloze boeken over geschreven en er worden hele seminars voor georganiseerd. Om u de boekwerken en sessies te besparen, hebben we het antwoord in twee woorden samengevat: goede koffie. Lees hieronder waarom.

Koffie als sfeermaker

Koffie werkt als een brandstof voor uw bedrijf. Is de koffie tiptop in orde, dan straalt dat waardering uit voor uw medewerkers. Een ander groot voordeel: het houdt de sfeer goed. Dankzij de cafeïne boost worden energiedipjes overwonnen en maakt de productiviteit geen vrije val naar beneden.

Koffie als succesfactor

Op kantoor is de koffieautomaat de hoeksteen van kennisuitwisseling. Juist daar stemt u zaken af. Het delen van kennis kan het bedrijf succesvoller maken dan de naaste concurrent. Hoe dat zit? Wetenschapper Nick van der Meulen vertelt in dit interview over zijn onderzoeksbevindingen. Volgens Van der Meulen zit de sleutel van kennisuitwisseling vaak in de kleine dingen. Denk aan “even aan een collega vragen wat de beste werkwijze” is. Of: “Hoe benader je die ene klant?” Een koffiehoek op kantoor doet daarin wonderen.

Een goede kop koffie doet meer wonderen dan u denkt. Daar kan geen handboek tegenop

 

“Sorry voor de slappe bak”

Zo zit het ook met koffie. Lopen werknemers in een grote boog om de koffieautomaat heen? Wees dan niet verbaasd als motivatietechnieken averechts lijken te werken. Op de werkvloer kan dan namelijk de indruk heersen dat werknemers geen kwaliteitskoffie waard zijn. Slechte koffie werkt in een koffieland als Nederland bovendien niet bevorderlijk op de betrokkenheid. Denk aan werknemers die liever in dat koffiebarretje buiten de deur zitten, dan achter hun bureau op kantoor. Ook niet fijn voor uw bedrijf: collega’s die zich bij hun gasten verontschuldigen voor “de slappe bak”.

Zo simpel is het dus. Een goede bak koffie doet meer wonderen dan u denkt. Daar kan geen handboek tegenop. Meer weten over koffie?