GASTVRIJHEID IN DE ZORG: DE 5 BASISPRINCIPES

Bij gastvrijheid denken we vaak direct aan de horeca. Maar ook in zorginstellingen speelt het een minstens zo belangrijke rol. Sterker nog, als u gastvrijheid uit de horeca slim inzet in de zorg, dan kunt u zich als organisatie onderscheiden en de beleving voor uw gasten naar een hoger niveau tillen. Grote kans dat uw gasten meer besteden en vaker terugkomen. Dit zijn de vijf basisprincipes van gastvrijheid in de zorg.

 


Gastvrijheid is écht contact maken

Groet met een glimlach, maak oogcontact en neem de tijd voor uw gasten. Het lijkt misschien een open deur, maar waar het voor de één natuurlijk komt, kan het de ander wat meer moeite kosten. Toch betekent persoonlijk contact en aandacht voor uw gasten een wereld van verschil. Juist in de zorg. 


Gastvrijheid in de zorg is flexibel inspelen op behoeftes

Espresso is afkomstig uit Italië. De naam van deze koffie komt van het Latijnse woord voor “uitpersen”, refererend naar de bereiding. Bij het maken van een espresso wordt de koffie onder hoge druk “geperst” voor een geconcentreerde smaak. Als Italianen een caffè bestellen, dan hebben ze het niet over een koffie maar over een espresso.


Gastvrijheid is verrassen

Zorg dat u niet alleen maar kijkt naar uw gasten, maar dat u ze ook echt “ziet”. Daarmee kunt u de verwachtingen van uw gasten overtreffen en inspelen op hun persoonlijke behoeften. 


Gastvrijheid is teamsport

Met een goed gevoel van gastvrijheid geven u en uw medewerkers het goede voorbeeld aan collega’s. Als een collega een keer een slechte dag heeft, dan ontgaat dit uw gasten ook niet. Wees daarom ook niet bang om elkaar een spiegel voor te houden.


Gastvrijheid is een warme sfeer creëren

Zorg voor een ambiance waarin gasten zich welkom voelen. Houd het schoon, netjes en veilig en creëer een gezellige sfeer waarin gasten goed kunnen vertoeven