Hoe JDE de markt veranderde en weer opschudde

In 265 jaar Jacobs Douwe Egberts zijn er veel ontwikkelingen geweest. De hoogtepunten? Dat zijn toch wel deze vier bijzondere en soms revolutionaire vondsten en ontwerpen.


Verpakking

De verpakking van het Roodmerk is iconisch en het zegel erop is al bijna een eeuw hét symbool voor kwaliteit. En sinds 1898 prijkt de Aroma Lady op de verpakkingen - eerst op de blikken, later op de papieren zakken en sinds 1974 op de vacuümverpakking. De vacuümverpakking was een geniale vondst: het aroma van gemalen koffie blijft veel langer houdbaar. Sommige consumenten klaagden wel dat ze de verpakking niet open kregen zonder schaar. Sinds 1983 schenkt de Aroma Lady trouwens twéé kopjes in: het symbool voor gastvrijheid.


Het puntenspaarsysteem

Om klanten aan zich te binden, introduceerde Jacobs Douwe Egberts in 1924 het puntenspaarsysteem: met de gespaarde punten van koffieverpakkingen kon je producten uit de geschenkenwinkel kopen. De unieke reeks kinderboeken over de Avonturen van Flip en Flap bijvoorbeeld, of de informatieve landenalbums uit de jaren '50. Ook het Makkumer aardewerk en Fries gedreven koperwerk waren populair, net als het Hindeloper schilderwerk. En natuurlijk de koffiezetapparaten (zoals de Wigomat, de eerste volautomatisch filtermachine), koffie- en theepotten en de bekende serviezen, zoals het Blauwboeket en Rosita. Het spaarsysteem is verankerd in de Nederlandse cultuur: nog altijd wordt fanatiek punten gespaard.


De Zassenhaus koffiewandmolen

Vooruitstrevend en innovatief: dat was deze koffiemolen absoluut toen hij in 1936 op de markt kwam. Het maalwerk kon van fijn naar grof worden ingesteld, zodat je met de handslinger de bonen in een gewenste maling kon malen, klaar voor een verse pot koffie. Tot ver in de jaren ’60 bleef de molen populair, terwijl er toen al elektrische molens beschikbaar waren.


Innovatie: Senseo

Als de koffie te lang in de kan zat, werd deze bitter. Bovendien werden consumenten in de jaren '90 kritischer. Er kwam meer keuze op de markt, zoals espresso en cappuccino. Daarbij gingen mensen vaker buiten de deur koffiedrinken, en wilden ze thuis óók wel zo'n lekkere schuimkraag. Het leidde tot de ontwikkeling van Senseo. Een waanzinnige innovatie: in een mum van tijd kon je één kopje verse (!) koffie per keer zetten. Hiermee schudde DE de markt flink op. Machines voor pads en cups zijn niet meer weg te denken. Midden jaren '80 was er trouwens al een voorloper van pads op de markt: het 'Kleintje Koffie' voor onderweg of op de camping, met vacuümverse koffierondjes. Folie opentrekken, op een kopje plaatsen, heet water erbij en genieten maar. Want dát is waar koffie nog altijd om draait.