In de horeca

De afgelopen weken hebben wij de verbinding van een kop koffie op een terras, restaurant of café met elkaar moeten missen. Gelukkig komt het samen koffiedrinken in de horeca weer in het vizier en vanuit JDE is het onze prioriteit om u te helpen met de voorbereidingen van het herstarten in het ‘nieuwe normaal’. We doen het tenslotte met elkaar.

Hieronder enkele tips om te zorgen dat u straks uw gasten op een veilige manier weer kunt verwelkomen.

Tips om uw horeca zaak klaar te maken voor de 1.5m samenleving

icon-1.png Opstarten van uw koffiemachine

Bekijk onze tips voor het opstarten van uw koffiemachine, dit voorkomt storingen. Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder.

 

icon-2.png Bestel op tijd uw ingrediënten

Bestel op tijd uw ingrediënten volgens het normale bestelproces. Door drukte bij onze leveringspartners kan een bestelling via onze webshop of telefonisch langer duren dan u van ons gewend bent. Controleer voor gebruik ook de houdbaarheidsdatum van uw voorraad ingrediënten.

 

 

icon-3.png Voorbereidingen voor de herstart

In aanloop naar de herstart kunt u alvast enkele voorbereidingen treffen om straks uw gasten op een veilige manier te kunnen verwelkomen. Hieronder enkele stappen die u alvast kunt nemen:

  1. Routing: denk goed na over de routing op uw terras én in uw zaak. Met een duidelijke routing die wordt aangegeven op de grond (zowel op uw terras als binnen) kunt u ervoor zorgen dat gasten niet onnodig met elkaar in contact komen. Zorg dat er eenrichtingsverkeer is en waar mogelijk een ander uitgiftepunt voor gasten met een kort (take away) en lang verblijf.
  2. Zorg dat alle betalingen contactloos kunnen plaatsvinden. Als er bij een (kassa) counter afgerekend dient te worden, zorg dat u de 1,5 meter afstand kan borgen. Dit kunt u doen door bijvoorbeeld een preventiescherm of plexiglas te plaatsen voor de kassa.
  3. Zorg dat er voldoende desinfectie gel of zeep voorradig is voor uw gasten en personeel. 
  4. Verwijder bakjes, containers of mandjes met aanverwante artikelen van de tafels en de counter. Denk bijvoorbeeld aan servetten, melkcupjes, roerstaafjes, en de suikerpot. Laat de barista deze artikelen toevoegen op het dienblad of meegeven bij een take-away consumptie. Alle suikerzakjes, verpakte koekjes etc. die niet gebruikt zijn voor de gast moeten worden weg gegooid.

icon-4.png Duidelijke communicatie


Zorg ervoor dat u middels duidelijke communicatie uw gasten laat weten wat de regels zijn. Neem de tijd dit met uw personeel door te nemen. Communiceer op verschillende manieren -bijvoorbeeld middels stoepborden, tafelkaartjes en posters- en zorg dat dit op belangrijke plekken nog eens benadrukt wordt -zoals bij het welkom, afrekenen en op de toiletten.

'Live' in het nieuwe normaal

Hygiëne protocol voor het zetten van een kop koffie 

Om met elkaar te blijven genieten van een kop koffie hebben we de belangrijkste maatregelen voor het veilig zetten van een kop koffie uitgewerkt. Voor de veiligheid van u, uw collega’s en uw gasten wordt geadviseerd de onderstaande tips toe te passen:

  • Wijs één barista aan in plaats van wisselende krachten, en spreek met elkaar af dat er goed wordt gecommuniceerd over gezondheid en eventuele ziekteverschijnselen.
  • De aangewezen barista dient regelmatig alle handoppervlakken en grepen met een reinigingsmiddel of een foodwipe te reinigen. Er kan gekozen worden om de barista te laten werken met handschoenen. De handschoenen moeten dan wel regelmatig met een handfoam gedesinfecteerd of vervangen te worden. Het gebruik van handschoenen voorkomt schrale handen door veelvuldig handenwassen na het gereedmaken van een bestelling. Zie hier de handenwasinstructies van het RIVM. 
  • Als een gast extra suiker of melk wenst te gebruiken, dient dit bij opname van de bestelling genoteerd te worden zodat de barista dit mee kan geven met de koffie.
  • Probeer zoveel mogelijk voorverpakte producten op te nemen zodat contact met producten tot een minimum wordt beperkt. Denk hierbij aan voorverpakte koekjes die door de barista meegegeven kunnen worden met de koffie.
  • Indien u combi-deals aanbiedt, bijvoorbeeld een kop koffie met een stuk taart, dient het personeel de producten zoveel als mogelijk met handschoenen of een opscheplepel klaar te zetten. Vermijd  hand contact met alle voedsel producten.
  • Alle suikerzakjes, verpakte koekjes die niet gebruikt zijn door de gast dienen weg gegooid te worden.

icon-1.pngBijvullen & schoonmaken koffiemachine

Voor het schoonmaken en gebruiken van de koffiemachine is het advies:

  1. Was uw handen 40 seconden met zeep of gebruik een desinfectie-foam, -doekje voordat u de koffiemachine bijvult of schoonmaakt.
  2. Voorkom aanraking van het ingrediënt door direct vanuit de verpakking het product in de molen(s) te vullen.
  3. Gebruik reinigingsmiddel om de gebruikersvlakken van de koffiemachines goed schoon te maken. Doe deze schoonmaakactie vaker dan gebruikelijk om zo samen te kunnen blijven genieten van een kopje koffie en thee.

U kunt hier de handenwasinstructies van het RIVM lezen.

 

icon-2.png Organisatorische aanpak

Reserveren
Stimuleer -en maak het mogelijk indien dit nog niet kan- dat gasten zoveel mogelijk van tevoren moeten reserveren. Dit geeft u de mogelijkheid om de bezetting het makkelijkst te reguleren.

Placeren
Wijs een gastheer/gastvrouw aan die gasten kan placeren, de routing kan aangeven en kan informeren over de genomen maatregelen die getroffen zijn om de 1,5 meter horeca te waarborgen. Met een actieve placering kan er daarnaast gekeken worden naar hoe de gasten over de ruimten worden verdeeld, bijvoorbeeld gezinnen met kinderen bij elkaar, flexwerkers bij elkaar en ouderen bij elkaar.

Bestellen en uitserveren
Denk na over het bestellen en het uitserveren van consumpties. Het bestellen kan bijvoorbeeld via een app of een afvink-menu wat ingeleverd kan worden. Het uitserveren kan op een centraal afgifte punt of op een uitserveer-zuil naast elke tafel, waarbij gasten zelf hun kopje van het dienblad af kunnen pakken.

Heeft u een vraag over bovenstaand advies neem contact op met uw accountmanager of via onze contactpagina.

 

 

icon-3.png Aanvullende tips

Menukaart
Denk na over de volgorde en samenstelling van uw menukaart. Zet de margerijke producten bovenaan, zoals de koffie specials, zo is er meer kans dat deze gekozen worden. Verder kunt u uw gasten verleiden meer te consumeren door het aanbieden van combi-deals. Veel gasten zijn wellicht bereid u te ondersteunen in deze moeilijke tijd en staan open meer dan het gebruikelijke aan te schaffen. Iedereen is bovendien nu wel toe aan een traktatie!

To-Go
Biedt u nog geen To-Go aan en heeft u wel de mogelijkheden hiervoor, overweeg om dit aan te bieden. Hiermee kan u een nieuwe doelgroep aantrekken en wat extra omzet genereren. Zorg voor een duidelijke routing voor uw To-Go gasten, zodat zij niet onnodig met uw andere gasten in contact komen. Tip: als u elke consumptie in drie maten aanbiedt zullen uw gasten sneller voor de middelste maat gaan.

Meer informatie?